Màster en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona

XXVI Edició del Màster en Bioètica i Dret (2023-2025), títol propi de la Universitat de Barcelona adaptat a 120 crèdits ECTS (dos anys acadèmics)

Període de preinscripció tancat

El Màster en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona (UB) s'imparteix des de 1995 amb l'objectiu de capacitar els seus alumnes en l'anàlisi de les implicacions ètiques, jurídiques i socials de la biotecnologia i la biomedicina.

Aquest Màster permet estudiar i comprendre les qüestions bioètiques des d'una perspectiva interdisciplinària, plural i laica.

Va ser el primer programa de màster en espanyol en oferir un enfocament laic de la disciplina; emmarca la resolució dels conflictes bioètics en el respecte als drets humans reconeguts internacionalment.

Creat per la Dra. María Casado, està organitzat pel centre de recerca Observatori de Bioètica i Dret (OBD) i compta amb el suport de la Càtedra Unesco de Bioètica de la Universitat de Barcelona. El Màster s'adhereix al programa d'ètica i capacitació per a membres de comitès d'ètica de la UNESCO.

La Universitat de Barcelona ocupa la posició 113 del món, la 26 d'Europa i és líder de lʼEstat espanyol al Ranking Web of Universities (Webometrics).

Objectius:

• Obtenir una formació interdisciplinària en l'estudi de les qüestions bioètiques, prenent com a marc per a la reflexió el respecte als drets humans reconeguts internacionalment.

• Adquirir una capacitació sòlida per a l'anàlisi i la presa de decisions en situació de conflicte ètic.

• Millorar les competències professionals per incorporar-se a equips multidisciplinaris.

• Aconseguir aptituds per al tractament dels problemes ètics i les seves aplicacions en els àmbits de la salut, la recerca i les biotecnologies convergents.

• Generar una sòlida xarxa de contactes amb projecció en l'àmbit de la bioètica en diferents camps.

El programa docent inclou:

• Els temes centrals i més clàssics de la bioètica: origen de la vida, salut sexual i reproductiva, interrupció voluntària de l'embaràs, reproducció assistida, decisions al final de la vida i eutanàsia, trasplantaments d'òrgans, psiquiatria, discapacitat, comitès d'ètica de la investigació i relacions sanitàries, etc.

• Les qüestions més noves i innovadores: biotecnologia, nanotecnologia, neuroètica, big data i intel·ligència artificial, aplicacions de salut, salut pública, impacte de la pandèmia de COVID-19 en els sistemes de salut (assistència i investigació), medi ambient, integritat científica i investigació i innovació responsables, etc.

• Les bases ètico-jurídiques i argumentatives que permeten entendre els problemes i emmarcar-los en la promoció i la defensa dels drets humans.

A qui va dirigit:

A una àmplia gamma de professionals de disciplines molt diferents (ciències de la salut, dret, filosofia, humanitats, comunicació…), però també a persones llicenciades, diplomades o graduades sense experiència professional, que vulguin incorporar als seus estudis coneixements i competències en bioètica.

Tant les sortides professionals del Màster com el background i el perfil dels seus estudiants són molt diversos. En aquests dos vídeos, alguns/es exalumnes parlen de la seva experiència en aquest sentit:

Format i metodologia:

El Màster s'imparteix en espanyol i es pot cursar completament a distància.

Tot i això, cada any es duen a terme sessions presencials que se celebren a la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona, condensades al llarg de dues setmanes entre gener i febrer. L'assistència a aquestes sessions és voluntària, tot i que és molt recomanable.

El Màster disposa d'un campus virtual dissenyat a mida per adaptar-se a les necessitats de cada estudiant; una metodologia flexible que permet aprofundir en els temes en funció de la disponibilitat.

A més, compta amb un fòrum de participació que aporta un valor incalculable als debats de més actualitat creats al voltant de la bioètica. Aquesta comunitat de coneixement té continuïtat després de la finalització del Màster a través de l'Associació de Bioètica i Dret (ABD), formada per exalumnes i professorat.

Contacte:

• Correu electrònic: master.bd@ub.edu

• Telèfon: (+34) 93 403 45 46 - Horari d'atenció al públic: de dilluns a divendres de 9 a 14 h, i dimarts i dijous de 15 a 17 h (hora d'Espanya, CEST)

Si vol saber més sobre bioètica i conèixer les últimes publicacions i esdeveniments sobre la matèria, pot rebre el nostre butlletí informatiu.