Sessió de l'Associació de Bioètica i Dret: “La evaluación ética de la investigación y su gestión en manos de los CEIs”, diàleg entre Gisela Isabel Fernández Rivas Plata i Itziar de Lecuona

El 19 de juny de 2024, l'Associació de Bioètica i Dret (ABD), amb el suport del Màster en Bioètica i Dret i de l'Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona, organitza la sessió “La evaluación ética de la investigación y su gestión en manos de los CEIs” (“L'avaluació ètica de la recerca i la seva gestió en mans dels CEIs”), un diàleg entre la Dra. Gisela Isabel Fernández Rivas Plata i la Dra. Itziar de Lecuona.

En aquesta ocasió, la sessió tindrà lloc en obert i serà gratuïta per a qualsevol persona interessada en la matèria (imprescindible inscripció prèvia). Es podrà seguir en modalitat en línia, mitjançant la plataforma Zoom.

Recentment, la Dra. Gisela Isabel Fernández Rivas Plata ha publicat el llibre “La gestión de la ética de la investigación: de los principios a los procedimientos” (“La gestió de l'ètica de la recerca: dels principis als procediments”) (Aranzadi, 2024), derivat de la seva tesi doctoral, dirigida per la Dra. Itziar de Lecuona.

Aquest llibre servirà com a punt de partida per a la conversa entre les dues ponents.

Temàtica:

L'avaluació ètica de projectes de recerca que inclouen la participació de persones constitueix un dels principals reptes de la gestió de la recerca a l'interior de les universitats generalistes.

Per això, en aquest diàleg analitzarem les funcions i els procediments de les instàncies encarregades de l'avaluació esmentada, i intentarem proposar una estructura de funcionament perquè aquestes puguin dur a terme les seves funcions de manera més eficient i d'acord amb la seva naturalesa deliberativa.

Per fer-ho, repassarem els components propis de l'avaluació ètica de projectes de recerca des de la perspectiva dels comitès d'ètica de la recerca (CEIs), i analitzarem els supòsits que encara no han estat inclosos per cap regulació específica, problematitzant al voltant de si haurien de ser abordats de manera normativa o si podrien ser resolts mitjançant l'aplicació de principis per a cada cas concret.

Amb relació al funcionament del CEI, analitzarem l'estructura i els procediments de les instàncies encarregades de la gestió de l'ètica de la recerca a les universitats generalistes

Ponents:

La Dra. Gisela Isabel Fernández Rivas Plata és investigadora de l'Observatori de Bioètica i Dret, professora associada de la Facultat de Medicina, i professora del Màster en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona.

La Dra. Itziar de Lecuona és professora agregada del Departament de Medicina, directora de l'Observatori de Bioètica i Dret, i codirectora del Màster en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona.

• Data i hora: dimecres, 19 de juny de 2024, a les 18 h (hora d'Espanya, CEST, UTC +2)
  • Lloc: format en línia (retransmissió en directe via Zoom)

• Formulari per inscriure's