S'inaugura l'exposició "Dret i Ciència: Més petit que petit, la nanotecnologia a debat" - PCB UB

04.05.2009

A la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona.

El passat dilluns 4 de maig de 2009 es va inaugurar al vestíbul de la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona (UB) l'exposició "Dret i Ciència: més petit que petit, la nanotecnologia a debat". L'Observatori de Bioètica i Dret (OBD) i la Càtedra UNESCO de Bioètica de la UB presenten la mostra, que es podrà visitar fins el 4 de juny i que ha estat organitzada per l'Àrea de Difusió de la Ciència del Parc Científic Barcelona en col·laboració amb l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya, ubicat al PCB. El seu objectiu és proporcionar informació i estimular el debat públic entorn de la nanotecnologia i les seves aplicacions a la vida quotidiana.

En l'acte d'inauguració van intervenir el degà de la Facultat de Dret, Enoch Alberti, la directora de l'Observatori de Bioètica i Dret i titular de la Càtedra UNESCO de Bioètica de la UB, María Casado, el director general del Parc Científic Barcelona (PCB) , Fernando Albericio i Josep Samitier, responsable del Laboratori de Nanobioenginyeria de l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC).

La iniciativa s'emmarca en el context de del projecte europeu Nanodialogue, que la UE va posar en marxa dins del 6è Programa Marc per obrir un espai de reflexió al voltant dels aspectes cientificotècnics, ètics, socials, econòmics, polítics i jurídics que sorgeixen entorn dels avenços en l'àmbit de les nanotecnologies, i facilitar la transferència d'aquests coneixements a la ciutadania.

Es tracta d'una exposició itinerant que, a Barcelona, ​​ja es va mostrar en la Facultat de Física i Química de la UB i el Claustre de l'Institut d'Estudis Catalans, i que han visitat més d'un milió de persones de diferents països. S'hi exposen informacions de caràcter científic i valoracions que procedeixen d'experts en diferents camps. També compta amb mecanismes que permeten recollir les opinions i inquietuds del públic en relació a aquest tema.

L'Observatori de Bioètica i Dret treballa actualment en el projecte de recerca Nanobiolaw impulsat pel Ministeri de Ciència i Innovació, que té com a objectiu facilitar el diàleg i contribuir a millorar les relacions entre els sistemes experts implicats ―ciència, ètica i dret―, i els interessos de la ciutadania perquè els avenços i les aplicacions biotecnològiques es desenvolupin tenint en compte els principis de seguretat i responsabilitat. Per aquest motiu, a més de col·laborar en l'execució de la mostra, ha readaptat part del seu contingut amb la finalitat de donar a conèixer la informació jurídica al respecte.

Entre els temes de debat que es plantegen en aquesta exposició s'inclouen: la valoració dels riscos i beneficis que comporta l'ús de les nanotecnologies, la bretxa que actualment hi ha entre els països rics i pobres pel que fa a la inversió en aquest àmbit, el marc legal que regula la producció i comercialització d'aquests productes, i les polítiques que s'haurien de dur a terme o que s'estan aplicant en la investigació i les inversions en aquesta nova àrea de la ciència.

Us convidem a visitar la mostra i a participar en el debat!

Se inaugura la exposición "Derecho y Ciencia: Más pequeño que pequeño, la nanotecnología a debate" - PCB UB

Document sobre nanotecnologia i bioètica global