Club de lectura de l'Associació de Bioètica i Dret: llibre “La autonomía reproductiva en la jurisprudencia del Tribunal Europeo de Derechos Humanos”, diàleg amb l'autor Alonso Pino Ávila

El 19 de març de 2024, l'Associació de Bioètica i Dret (ABD) organitza una sessió sobre el llibre “La autonomía reproductiva en la jurisprudencia del Tribunal Europeo de Derechos Humanos” (“L'autonomia reproductiva en la jurisprudència del Tribunal Europeu de Drets Humans”) (Aranzadi, 2023) amb el seu autor, el Dr. Alonso Pino Ávila, professor associat de Filosofia del Dret a la Universitat de Barcelona i funcionari de l'Administració de Justícia.

Aquesta activitat forma part del club de lectura del grup, que pretén reflexionar sobre diferents obres a través del diàleg amb els seus autors i autores.

La sessió tindrà lloc en tancat, en exclusiva per a socis/es de l'Associació de Bioètica i Dret (ABD) i alumnes actuals del Màster en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona.

Resum:

Un nombre significatiu de drets reproductius ha estat reclamat davant el Tribunal Europeu de Drets Humans (TEDH), en la jurisprudència del qual és possible identificar una doctrina jurisprudencial sobre aquests drets, i això malgrat que no apareixen ni a la lletra del CEDH ni a la del Conveni d'Oviedo.

El TEDH ha hagut de mediar entre les demandes de reconeixement d'aquests drets inclosos en l'autonomia reproductiva, presentades per particulars, i la reclamació de respecte a la sobirania estatal en la seva regulació, al·legada pels governs. La resposta ha estat l'elaboració d'una doctrina preferentment procedimental, que atorga un ampli marge d'apreciació als Estats a l'hora de reconèixer nous drets, a la vegada que els exigeix la garantia efectiva dels drets reproductius reconeguts en els ordenaments estatals. Aquesta solució es mostra com a inconsistent, ja que exigeix complir amb obligacions procedimentals a les quals no correspon un dret substantiu.

La incoherència assenyalada suposa un resultat poc satisfactori des d'un punt de vista teòric, però comprensible des d'una aproximació pragmàtica, defensada pel TEDH, des de la qual es pretén avançar en el reconeixement i la garantia dels nous drets en col·laboració amb els Estats, ja que fer-ho en contra seva resultaria finalment contraproduent. El TEDH hauria assumit una aproximació realista a la protecció dels drets reproductius.

Informació sobre el llibre:

Títol: “La autonomía reproductiva en la jurisprudencia del Tribunal Europeo de Derechos Humanos”
Autor: Alonso Pino Ávila
Any de publicació: 2023
Editorial: Aranzadi - Civitas (Thomson Reuters)
Pàgines: 320
ISBN: 978-84-1125-903-3
Més informació

• Data i hora: dimarts, 19 de març de 2024, a les 18 h (hora d'Espanya, CET, UTC +1)
  • Lloc: format en línia (retransmissió en directe via Zoom)

• La sessió se celebrarà en tancat, de forma exclusiva per a socis/es de l'Associació de Bioètica i Dret (ABD), i alumnes actuals i professorat del Màster en Bioètica i Dret. Si pertany a un d'aquests col·lectius, rebrà, en el seu correu electrònic, l'enllaç per connectar-se a la sessió.

• Més informació sobre l'ABD