Taula rodona de partits polítics "Dret a morir dignament"

16.07.2015

Aquest dilluns 22 de juny, al Col·legi de Periodistes, es va celebrar una Taula Rodona sobre el “Dret a Morir Dignament”, organitzada per l’Associació Dret a Morir Dignament de Catalunya. Estaven convidats tots els partits polítics, amb representació parlamentària, també hi va ser present Podem, per a què expliquessin la seva posició enfront d’un conjunt de propostes de l’associació DMD-CAT. Es va comptar amb una “fila zero” d’entitats professionals i personalitats vinculades a la temàtica de la mort digna.
Les propostes de DMD són, en síntesi, les següents:

1. Creació d'un observatori  per conèixer com mor la gent a Catalunya
2. Formació inicial i contínua de tot el personal sanitari en drets del pacient i atenció als malalts al final de la vida
3. Accés universal a les cures pal·liatives
4. Informació a la ciutadania dels drets del pacient i promoció del DVA (document de voluntats anticipades o “testament vital”)
5. Promoció d’un debat públic ample, participatiu i democràtic sobre el dret a l'eutanàsia i al suïcidi medicament assistit

L’acte, amb un veritable èxit d’assistència, va tenir un gran interès. Els partits polítics (menys el PPC, que no va assistir-hi) van explicar el seu posicionament i en essència van mostrar el seu acord en els quatre primers punts. El cinquè, que implica la reforma del Codi penal espanyol (la anul·lació del article 143, que castiga la col·laboració amb el suïcidi) no té la mateixa acceptació per part dels partits: alguns la recolzen plenament, però altres van presentar propostes més matisades, proposant, per exemple, una regulació específica. En qualsevol cas, totes les forces polítiques acceptaven la necessitat d’un ampli debat. Les entitats i personalitats del món professional, que formaven la fila zero, es van mostrar molt més clares en la seva demanda de despenalització de l’eutanàsia i el suïcidi assistit.

L’acte va mostrar clarament, per una banda, que a Catalunya continua sent necessari treballar en molts fronts, desenvolupant i aplicant la legislació ja existent, per a garantir el dret a una mort digna, com a continuació d’una vida digna, a tots els ciutadans.
Per altra banda, es va posar en relleu la maduresa de molts sectors professionals, vinculats a la mort de les persones, demanant clarament una actuació legislativa per part dels actors polítics i de l’administració, per tal de poder respectar realment l’autonomia dels pacients. Per últim, es va fer evident l’interès d’establir un veritable diàleg entre els partits polítics i la societat civil, sobre un tema que ens afecta absolutament a tots i que malauradament en molts moments és encara un veritable tabú.

Amb aquest primer pas, l’Associació Dret a Morir Dignament-CAT ha volgut animar als partits polítics a incloure les reivindicacions esmentades en els seus programes electorals i, després, a defensar-les i aplicar-les en la acció legislativa i de govern posterior a les eleccions.

• Fuente: Associació Dret a Morir Dignament de Catalunya