Publicació del llibre “La gestión de la ética de la investigación: de los principios a los procedimientos” de Gisela Isabel Fernández Rivas Plata

20.03.2024

L'editorial Aranzadi - Civitas (Thomson Reuters) ha publicat, recentment, el llibre “La gestión de la ética de la investigación: de los principios a los procedimientos” (“La gestió de l'ètica de la recerca: dels principis als procediments”) de la Dra. Gisela Isabel Fernández Rivas Plata, investigadora de l'Observatori de Bioètica i Dret i professora del Màster en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona.

Aquest treball deriva de la seva tesi doctoral “Diseño e implementación de un sistema de gestión para la ética de la investigación en las universidades generalistas: de los principios a los procedimientos” (“Disseny i implementació d'un sistema de gestió per a l'ètica de la recerca a les universitats generalistes: dels principis als procediments”), dirigida per la Dra. Itziar de Lecuona i part de la Línia de Bioètica i Dret del Programa de doctorat en Dret i Ciència Política de la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona.

El llibre analitza l'estructura i els procediments de les instàncies encarregades de la gestió de l'ètica de la recerca a les universitats generalistes.

Resum:

Primer, s'analitza l'estat de la qüestió de l'ètica de la recerca a les universitats generalistes iberoamericanes i els reptes que planteja la seva gestió.

Segon, s'estudien els components propis de l'avaluació ètica de projectes de recerca des de la perspectiva dels comitès d'ètica de la recerca (CEIs).

Tercer, s'analitzen els supòsits que encara no han estat inclosos per cap regulació específica, determinant si haurien de ser abordats de manera normativa o si podrien ser resolts només aplicant principis per a cada cas concret.

Finalment, com a cas d'estudi, s'analitza l'ecosistema d'ètica de la recerca al Perú a través de les instàncies vinculades a la recerca i el seu desenvolupament en el país esmentat.

El resultat és una proposta que pot ser implementada en sintonia amb els reptes que enfronten les universitats generalistes al segle XXI i que permet generar bones pràctiques en recerca.

Títol: “La gestión de la ética de la investigación: de los principios a los procedimientos”
Autora: Gisela Isabel Fernández Rivas Plata
Data d'edició: febrer 2024
Editorial: Aranzadi - Civitas (Thomson Reuters)
Núm. de pàgines: 260 pàgines
ISBN Digital: 978-84-1162-727-6
ISBN Paper+Digital: 978-84-1162-725-2
Format: paper i edició digital

Comprar llibre

Aquesta publicació forma part dels resultats del projecte de R+D+I “Cuestiones bioéticas no resueltas en la evaluación de la investigación e innovación en salud basada en inteligencia artificial, tecnologías genéticas y datos personales” (BIOEVAINNOLAW) (PID2022-138615OB-I00), finançat per MICIU/AEI/10.13039/501100011033 i FEDER/UE. Investigadora principal: Itziar de Lecuona.