II Congrés Ibero-Americà d'Epidemiologia i Salut Pública. Santiago de Compostel·la

Del 2 al 4 de setembre de 2015 té lloc, a Santiago de Compostel·la (Espanya), el II Congrés Ibero-Americà d'Epidemiologia i Salut Pública, organitzat per la Societat Espanyola d'Epidemiologia i l'Associaçao Portuguesa d'Epidemiologia.

Les Dres. María Casado i Itziar de Lecuona, del Observatori de Bioètica i Dret (OBD) - Càtedra UNESCO de Bioètica de la Universitat de Barcelona, coordinen el dia 3 de setembre la Taula Rodona "Bioètica i Big Data en salut", en la qual participen, entre d'altres, diversos membres de l'OBD-UB i del Màster en Bioètica i Dret: Dra. Lidia Buisán, Dr. Lluís Cabré i Dr. Fernando García López. Aquesta taula analitza les implicacions ètiques, tècniques, legals i socials de les tecnologies big data, des d'una perspectiva interdisciplinària i invectiva. Presenten comunicacions membres i col·laboradors de l'equip de recerca de l'Observatori de Bioètica i Dret - Càtedra Unesco de Bioètica de la Universitat de Barcelona, ​​que té entre les seves línies d'investigació, l'impacte social de les tecnologies big data. En particular, l'estudi de la tensió entre la llibertat per investigar i la protecció de la intimitat. S'analitzaran els reptes i les funcions dels comitès d'ètica en investigació i dels comitès d'ètica o bioètica que han d'assessorar al poder polític en aquestes qüestions. Així, s'aportaran exemples de projectes d'investigació que posen de manifest l'esmentada tensió i com ponderar drets i interessos en conflicte. Es realitzarà també una crítica des de la bioètica en acció que han de representar els comitès d'ètica. Es farà especial èmfasi a l'excepció que representa la investigació epidemiològica en aquest context, i a les condicions en les que s'hauria de donar; a les obligacions deontològiques en el marc del secret mèdic i de la història clínica informatitzada ja que no hem de caure en la temptació de fixar-nos només en la grandària de les dades. El ciutadà informat i amb capacitat per prendre decisions sobre les seves dades, la transparència i la rendició de comptes i el problema de la reidentificació versus l'anonimització, seran també qüestions objecte d'anàlisi. Totes elles pivoten sobre la necessitat d'establir noves fórmules de protecció de dades útils i eficaços en l'era de les dades massives. Els participants de la taula espontània bioètica i big data en salut són coordinadors i signants del Document Bioètica i Big Data en salut: explotació i comercialització de les dades dels usuaris de la sanitat pública (Buisán, L., CASADO, M., LLÁCER , MR, Ed. UB, gener de 2015), disponible en pdf, en obert i en tres idiomes: català, castellà i anglès, fent clic aquí.