Club de lectura de l'Associació de Bioètica i Dret: llibre “The Fight Against Doubt”, diàleg amb l'autora Inmaculada de Melo-Martín: “Per què la desinformació sobre la ciència constitueix un problema?”

El 14 de desembre de 2023, l'Associació de Bioètica i Dret (ABD) organitza la sessió “¿Por qué constituye la desinformación sobre la ciencia un problema?” (“Per què la desinformació sobre la ciència constitueix un problema?”), un diàleg sobre el llibre “The Fight Against Doubt: How to Bridge the Gap Between Scientists and the Public” (Oxford, 2018) amb una de les seves autores, la Dra. Inmaculada de Melo-Martín.

Aquesta activitat forma part del club de lectura del grup, que pretén reflexionar sobre diferents obres a través del diàleg amb els seus autors i autores.

La sessió tindrà lloc en tancat, en exclusiva per a socis/es de l'Associació de Bioètica i Dret (ABD) i alumnes actuals del Màster en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona.

Resum:

La ciència és la nostra font de coneixement més fiable, però els seus mètodes també es poden utilitzar per crear ignorància, engendrar dubte, i generar desinformació. Això dona lloc no només a danys epistèmics, sinó també socials.

Una manera de prevenir o minimitzar aquests danys és impedir els tipus de pràctiques que produeixen desinformació i ignorància. Malauradament, identificar de manera fiable aquest tipus de pràctiques és més difícil del que sembla a cop d'ull.

L'autora explicarà les raons del seu escepticisme i explorarà altres maneres de conceptualitzar els problemes atribuïts a les pràctiques de desinformació, que poden ser de més ajuda.

Ponent:

La Dra. Inmaculada de Melo-Martín és catedràtica d'Ètica Mèdica a la Weill Cornell Medicine (Escola de Medicina de la Universitat de Cornell, a Nova York). És Doctora en Filosofia i també té un Màster en Biologia Molecular.

Les seves àrees de recerca són la bioètica i la filosofia de la ciència. A la seva feina, explora qüestions ètiques i epistèmiques relacionades amb el desenvolupament de les ciències i les tecnologies biomèdiques.

Ha publicat extensament sobre aquests temes en algunes de les millors revistes internacionals de la seva especialitat. És autora, a més, de diversos llibres; entre ells, “Rethinking Reprogenetics. Enhancing Ethical Analyses of Reprogenetic Technologies” (Oxford, 2017) i, juntament amb Kristen Intemann, “The Fight Against Doubt: How to Bridge the Gap Between Scientists and the Public” (Oxford, 2018).

Informació sobre el llibre:

Títol: “The Fight Against Doubt. How to Bridge the Gap Between Scientists and the Public”
Autores: Inmaculada de Melo-Martín i Kristen Intemann
Any de publicació: 2018
Editorial: Oxford University Press
Pàgines: 232
ISBN: 9780190869229

• Data i hora: dijous, 14 de desembre de 2023, a les 18 h (hora d'Espanya, CET, UTC +1)

• Lloc: format en línia (retransmissió en directe via Zoom)

• La sessió se celebrarà en tancat, de forma exclusiva per a socis/es de l'Associació de Bioètica i Dret (ABD), i alumnes actuals i professorat del Màster en Bioètica i Dret. Si pertany a un d'aquests col·lectius, rebrà, en el seu correu electrònic, l'enllaç per connectar-se a la sessió.

• Més informació sobre l'ABD