Blanca Bórquez i Carmen Nadal participen a la Constituent de Xile per incorporar la bioètica en el nou text constitucional

16.11.2021

La Dra. Blanca Bórquez Polloni, membre i investigadora de l'Observatori de Bioètica i Dret (OBD) i professora del Màster en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona, ​​i Carmen Nadal Agost, alumna actual del mateix Màster i doctoranda de la línia de Bioètica de la Universitat de Barcelona, ​​han participat en una de les comissions de la Convenció Constitucional de Xile, amb l'objectiu d'incloure la bioètica en el nou text i proposar la creació d'una Comissió de Bioètica Nacional amb rang constitucional.

Després de l'esclat social desencadenat el 19 d'octubre de 2019 a Xile, la via de sortida institucional a la crisi, acordada entre diferents actors del món polític, va suposar l'Acord per la Pau Social i una Nova Constitució, pactat el 15 de novembre del mateix any. Des d'aleshores, s'ha avançat en l'agenda programàtica consensuada per assolir, dins dels terminis definits, la redacció d'un nou text constitucional.

En aquest sentit, un cop acordat el seu mecanisme de funcionament, la Convenció Constitucional, integrada per 155 persones escollides democràticament per avançar en la tasca de construir la nova carta magna, ha començat a rebre, en audiències públiques i a través de les set Comissions Temàtiques, diferents agrupacions ciutadanes i acadèmiques, organismes internacionals, etc., per tal de recollir iniciatives i idees que siguin d'interès per al futur text constitucional.

El passat 11 de novembre de 2021, la Comissió de Sistemes de Coneixements, Cultures, Ciència, Tecnologia, Arts i Patrimonis va convidar un grup de tres expertes en bioètica a intervenir a la sessió, per comprendre millor com la bioètica i els seus principis poden quedar reflectits a la Constitució.

L'equip està integrat, a més de per la Dra. Blanca Bórquez i Carmen Nadal, per la Dra. Paulina Ramos Vergara, advocada i acadèmica de la Pontificia Universidad Católica de Chile, qui va realitzar la presentació davant la Comissió.

El debat sobre la inclusió de la bioètica en el nou text constitucional ha quedat incorporat en el coneixement de tres de les set comissions temàtiques, cosa que evidencia la importància que la matèria ha adquirit i l'interès que existeix per integrar-la a les polítiques públiques i normatives del país.

Pot veure la presentació de la Dra. Blanca Bórquez i Carmen Nadal en aquest enllaç (a partir del minut 35).