Presentada la Metodologia d’Avaluació de l’Impacte relativa a la Protecció de Dades en salut

09.02.2021

El 9 de febrer es va dur a terme una webinar online per presentar la Metodologia d’Avaluació de l’Impacte relativa a la Protecció de Dades en salut. L’acte celebrat en obert va acollir un total de 416 assistents. Impulsat des de l’oficina del Delegat de Protecció de Dades, va comptar amb la participació de l’Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona, així com amb la Direcció General de Recerca i Innovació en Salut del Departament de Salut.

Durant el transcurs de 2020 l’Oficina del Delegat de Protecció de Dades (DPD) de la Fundació TIC Salut Social en col·laboració amb un equip multidisciplinari de l’Observatori de Bioètica i Dret – Càtedra UNESCO de Bioètica de la Universitat de Barcelona, han desenvolupat una metodologia i una eina àgil per a dur a terme AIPD en salut basada en el model de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades.  Aquesta proposta s’ha adaptat a les necessitats específiques de l’àmbit de salut per avaluar els tractaments de dades personals en processos de recerca i d’ innovació. Els resultats són una metodologia i una eina àgil, que permet una autoavaluació per a detectar riscos en el tractament de dades personals i la seva mitigació mitjançant un llenguatge planer; amb definicions i exemples per identificar els actors i descriure els tractaments, i que permet mesurar els riscos per establir un pla d’acció.

La presentació de l’acte dut a terme pel Director General de Recerca i Innovació en Salut, el Dr. Fabregat, i per la Directora del Centre d’Investigació Observatori de Bioètica i Dret (OBD) i titular de la Càtedra UNESCO de Bioètica de la Universitat de Barcelona, la Dra. Casado va precedir la intervenció de la Dra. Itziar de Lecuona, Professora agregada de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut – Universitat de Barcelona (UB) i sotsirectora del Centre d’Investigació Observatori de Bioètica i Dret (OBD), qui va presentar la metodologia i la seva eina.

Segons va afirmar la Sra. Sara Hernández, Responsable d’Organització de l’oficina del DPD i moderadora de l’acte, “l’avaluació d’impacte sobre protecció de dades és un element clau de la RGPD vigent i permet avaluar de manera anticipada els riscos derivats de l’ús i tractament de dades per tal de minimitzar-los”. A tal efecte, i per donar resposta a les necessitats específiques de l’àmbit de salut en processos de recerca i d’innovació, s’han generat sinergies per impulsar la metodologia.

L’acte va concloure amb la intervenció del Dr. Jordi Vitrià. El catedràtic de Llenguatges i Sistemes Informàtics de la Universitat de Barcelona va exposar l’estat de l’art i cap a on ens dirigim en matèria de l’ús massiu de dades de salut mitjançant algorismes.

Per veure la sessió en diferit consulteu el següent enllaç i per accedir a la metodologia i l’eina per dur a terme l’AIPD en l’àmbit de salut podeu clicar aquí.