L'OBD ofereix accés obert al llibre "El origen de la bioética como problema"

19.03.2020

Per contribuir a un confinament responsable i solidari, des de l'Observatori de Bioètica i Dret (OBD) de la Universitat de Barcelona (UB) oferim accés obert al llibre:

On i quan va néixer la bioètica? Tradicionalment s'ha atribuït la creació del neologisme «bioètica» a Potter, el 1970, i el seu desenvolupament als jesuïtes de la Universitat de Georgetown. No obstant això, la qüestió és molt més complexa i supera àmpliament el context nord-americà, no només perquè es va descobrir que l'alemany Fritz Jahr ja havia encunyat el terme en els anys vint, sinó perquè l'ètica clínica té segles d'història, i en totes les cultures i religions s'ha reflexionat sobre els problemes referents a la salut, la vida i el seu ocàs. Al factor merament històric hem d'afegir l'ideològic. «Bioètica» va ser el terme que van emprar alguns teòlegs per adoctrinar al personal sanitari d'acord amb el dogma catòlic en assumptes com la reproducció i l'eutanàsia. Aquest intent de monopolitzar matèries tan sensibles va provocar com a reacció defensiva la incorporació a la disciplina de corrents de pensament feministes, laïcistes i multiculturals. Finalment, l'acceleració de la biotecnologia i la por a les conseqüències de la manipulació del genoma dels éssers vius van acabar de consolidar la bioètica com a camp de coneixement plural i multidisciplinar.

Si vols rebre les nostres publicacions Open Access en primícia, abans de la seva publicació en línia, subscriu-te al nostre butlletí electrònic fent clic en aquest enllaç (sense spam).

L'OBD participa de la filosofia Open Access des dels seus inicis, i treballa per proporcionar accés lliure al coneixement que es genera des del centre de recerca, amb l'objectiu de subministrar arguments i propostes que fomentin l'autonomia i la responsabilitat i que les decisions bioètiques redundin en la construcció d'una societat més transparent i democràtica.

A més, l'OBD ha reunit un fons bibliogràfic i documental sobre aquesta matèria que s'ha anat recopilant al llarg de vint anys de treball, fons que es pot consultar al CRAI UB a través del seu catàleg específic online.