Publicació del llibre "Maternidad y gestación en venta. Fabricar bebés en la era neoliberal"

28.01.2020

Edicions de la Universitat de Barcelona ha publicat, a gener de 2020, el llibre "Maternidad y gestación en venta. Fabricar bebés en la era neoliberal", del Dr. Miguel Ángel Torres Quiroga, investigador de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universidad Autónoma de Madrid.

La gestació per substitució, també anomenada subrogació d'úter o ventres de lloguer, és una pràctica que suscita múltiples problemes ètics relacionats amb els límits morals del mercat, la idea del cos humà com a objecte de contracte o els conflictes entre llibertat negativa i positiva.

A més a més, la repercussió de les ideologies polítiques i del feminisme en el debat és notable: per un costat, les esquerres critiquen la mercantilització de la capacitat reproductiva, doncs genera injustícies i grans desigualtats; d'altra banda, el feminisme s'oposa a que les dones siguin tractades com a mitjans per complir fins, i considera que la subrogació d'úter condueix a la negació de les llibertats conquerides.

L'autor d'aquest llibre denuncia que el mercat reproductiu de tall neoliberal, nodrint-se del desig de tenir fills i escudant-se en la defensa de la lliure elecció, fomenta pràctiques que perjudiquen a les dones gestants, en clara desavantatge econòmica i social, per a satisfer els interessos procreatius de les classes privilegiades. I en la seva crítica rescata conceptes claus de l'esquerra emancipadora per abordar el debat en termes de drets bàsics i justícia social.