El TJUE posa límit a la publicitat que reben els professionals de la salut per part de les empreses de suplements alimentaris

07.09.2016

Resulta enganyosa la publicitat que reben els professionals de la salut de les empreses d'aliments funcionals? El TJUE en el cas 19/15 acaba de reconèixer que és possible, i posa límit a les declaracions que es poden incloure en aquesta publicitat per protegir la cadena d'informació metge-pacient. Analitzem aquesta i altres qüestions sobre dret alimentari en el Màster en Alimentació, Ètica i Dret de la Universitat de Barcelona.

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea exigeix, arran del cas 19/15 VSW contra INNOVA Gmbh, que el Reglament 1924/2006 sobre etiquetatge i publicitat de declaracions nutricionals i propietats saludables s'apliqui a la publicitat que reben els professionals mèdics, en tant que els missatges que reben directament de les empreses del sector són potencialment confusos o tendenciosos.

El Tribunal sosté el següent:

"Els professionals de la salut corren el risc de transmetre, de bona fe, informació errònia relativa als aliments objecte de la comunicació comercial als consumidors finals amb els quals es relacionen. Aquest risc és encara més gran si es té en compte que aquests professionals poden, gràcies a la relació de confiança que generalment hi ha entre ells i els seus pacients, exercir una influència significativa sobre aquests.

"A més, si les declaracions nutricionals i de propietats saludables dirigides a professionals de la salut no estiguessin compreses en l'àmbit d'aplicació del Reglament núm 1924/2006, amb la conseqüència que tals declaracions podrien ser utilitzades sense que necessàriament es donessin suport en proves científiques, existiria un risc que els explotadors d'empreses alimentàries escapessin al compliment de les obligacions previstes per l'esmentat Reglament dirigint-se al consumidor final a través dels professionals de la salut, perquè aquests recomanessin els seus productes a l'esmentat consumidor."

El TJUE assenyala que el Reglament 1924/2006 s'ha d'aplicar en la publicitat que rebin per qualsevol via els professionals de la salut per part de les empreses de suplements alimentaris i productes funcionals. Analitzem aquesta i altres qüestions sobre dret alimentari en el Màster en Alimentació, Ètica i Dret de la Universitat de Barcelona.

* Imagen de Christian Schnettelker, CC BY 2.0.