Debats "Cèl·lules mare: un futur sense malalties?". Barcelona

Del 21 d'octubre al 11 de novembre de 2014 tenen lloc els Debats "Cèl·lules mare: un futur sense malalties?", organitzats pel Centre de Cultura Contemporànea de Barcelona juntament amb iCrea.

La regeneració de teixits ha estat un tema que ha fascinat els humans des de l’antiguitat. Ja els grecs coneixien que així ho fa el nostre fetge i això els va permetre idear el càstig a Prometeu per haver robat el foc dels deus: encadenat, una àguila se li menja el fetge cada dia, que es regenera de manera natural.

Per tant, alguna part del nostre organisme adult és capaç de regenerar-se. Però, com es fa aquest procés? Tot gira entorn d’un concepte bàsic: les cèl·lules mare. Aquestes cèl·lules tenen l’habilitat de diferenciar-se en altres tipus cel·lulars, fet que els permet actuar com un sistema reparador per al cos, substituint altres cèl·lules mentre l’organisme encara és viu.

Es creu que, en un futur, les cèl·lules mare tindran el potencial d’enfrontar-se a multitud de malalties humanes, i que seran emprades per reparar teixits específics o substituir òrgans sencers. A més, s’està veient en els darrers temps que comprendre el comportament de les cèl·lules mare és essencial per entendre processos com el càncer o l’envelliment.

«Cèl·lules mare: un futur sense malalties?» és el quart dels Debats ICREA-CCCB, una col·laboració estable per donar a conèixer al gran públic els avenços i els reptes de la recerca d’alt nivell que es fa avui a Catalunya.