Disponible en accés obert el llibre "El cuerpo diseminado. Estatuto, uso y disposición de los biomateriales humanos" (Aranzadi, 2018), coordinat per Ricardo García Manrique

17.11.2022

Ja està disponible en accés obert, per a la seva consulta i descàrrega gratuïtes, el llibre “El cuerpo diseminado. Estatuto, uso y disposición de los biomateriales humanos” (“El cos disseminat. Estatut, ús i disposició dels biomaterials humans”), publicat el 2018 per Aranzadi (Thomson Reuters), i coordinat pel Dr. Ricardo García Manrique, catedràtic de Filosofia del Dret, director de la Línia de Doctorat en Bioètica i Dret de la Facultat de Dret, i membre de l'Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona.

Resum:

Els biomaterials humans separats del cos (teixits, òrgans, sang, gàmetes) són un recurs social la rellevància dels quals és cada vegada més important per a la sanitat, la reproducció i la investigació, gràcies al desenvolupament i l'expansió de les seves tècniques d'extracció, conservació i transmissió.

Aquest nou recurs requereix un règim jurídic unitari que en reguli l'estatut, l'ús i la disposició. Si el règim general en aquest àmbit ha estat el de la no patrimonialitat i la prohibició del lucre, en les darreres dècades s'observen esquerdes en la vigència general d'aquests principis, i una pressió cada vegada més gran per a la liberalització del comerç d'allò ‘corporal’.

Aquest llibre aborda una sèrie de qüestions vinculades amb aquest problema, des de les més generals (la recerca de nous fonaments filosòfics i juridicoconstitucionals per reforçar el règim no patrimonial) fins a d'altres més concretes (gestació per substitució, propietat privada de les parts separades del cos, reproducció assistida, ús i disposició de dades massives de salut).

La diversitat dels punts de vista dels/les autors/es permet, a més, prendre consciència de quins són els termes d'alguns dels debats bioètics actuals més controvertits.

Aquesta obra s'inscriu en el projecte “BODYBIOLAW: Transferencias de material biológico de origen humano: aspectos sociales, jurídicos y bioéticos” (MINECO DER 2014-57167-P).

La publicació en obert d'aquesta obra forma part de la filosofia Open Access de l'Observatori de Bioètica i Dret, que treballa per proporcionar accés lliure al coneixement generat pel centre. En el darrer any, aquest esforç s'ha traduït en la creació d'una nova pàgina de llibres, la majoria disponibles de manera gratuïta.