20.02.2020

El passat dijous 13 de febrer de 2020 es va celebrar el XIV Seminari Internacional sobre la Declaració Universal sobre Bioètica i Drets Humans de la UNESCO: "Els problemes ètics de la investigació amb animals". Aquesta Jornada internacional forma part d'una sèrie de seminaris anuals que analitzen i difonen la Declaració Internacional sobre Bioètica i Drets Humans (UNESCO, 2005). En aquesta ocasió, es va analitzar l'article 19 - Comitès d'ètica: S'haurien de crear, promoure i recolzar, al nivell que correspongui, comitès d'ètica independents, pluridisciplinars i pluralistes.

La primera taula rodona va tractar sobre l'actualitat i els desafiaments en la tasca dels comitès d'ètica en investigació amb animals. Coordinada per la Dra. Gemma Marfany (UB), va comptar amb la participació de Teresa Rodrigo Calduch (UB), Jordi López Tremoleda (Queen Mary University of London), Juan Martín Caballero (Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona) i Armand Sánchez (UAB).

La segona taula rodona va reflexionar sobre els problemes ètics de la investigació amb animals. Coordinada per la Dra. Fabiola Leyton (UB), va comptar amb la participació de Núria Almirón (Universitat Pompeu Fabra), Kathrin Herrmann (Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health), Marta Tafalla (UAB) i María Pilar Vinardell (UB).

La jornada va comptar amb l'assistència d'un centenar de persones interessades en la bioètica, els comitès d'ètica, els estudis animals, el dret, així com estudiants i investigadors de diferents disciplines humanistes i científiques.

Al final de la jornada, la Dra. Fabiola Leyton (OBD UB) va presentar el seu llibre "Los animales en la bioética. Tensión en las fronteras del antropocentrismo" (Ed. Herder, ISBN 978-84-254-4241-4). La van acompanyar en la presentació el Dr. Raimund Herder, editor; i la Dra. Marta Tafalla, filòsofa.