Un llibre que aborda els problemes ètics dels ventres de lloguer, Premi Nacional a la Millor Monografia en Ciències de la Salut

20.10.2020

L'obra Maternidad y gestación en venta. Fabricar bebés en la era neoliberal, de Miguel Ángel Torres Quiroga, ha rebut el Premi Nacional d'Edició Universitària a la Millor Monografia en Ciències de la Salut que atorga la Unió d'Editorials Universitàries Espanyoles (UNE) per haver ofert una «visió crítica sobre les diferents perspectives de la gestació subrogada sense eludir la dimensió política d'aquesta qüestió», d'acord amb el veredicte del jurat integrat per Ernesto Pérez Zúñiga, Manuel Rodríguez Rivero, Nuria Azancot, Laura Revuelta, Iker Seisdedos i Pampa García Molina.

El llibre aborda els problemes ètics que suscita el lloguer de ventres: els límits del mercat, el cos humà com a objecte de contracte i els conflictes entre llibertat negativa i positiva. Contrari a la posició neoliberal que defensa la seva regulació, l'autor parteix de la base que perquè la llibertat reproductiva sigui justa i igualitària, cal fer una reflexió sobre les desigualtats estructurals —una reflexió a la qual, sens dubte, contribueix el llibre.

Després de presentar les argumentacions que, en nom de la llibertat, esgrimeix el liberalisme reproductiu per a justificar la regulació de ventre de lloguer, l'autor analitza críticament quines són les implicacions que té un contracte d'aquestes característiques atenent a conceptes que, com el de la propietat de el cos i de la persona, limiten la llibertat de la mare gestant. Torres Quiroga sotmet a escrutini els límits morals del mercat: la dimensió ètica i els efectes nocius que pot tenir un contracte d'aquest tipus són, de fet, aspectes abordats amb deteniment. Finalment, el llibre conclou que el contracte de subrogació no fa més que promoure relacions socials, econòmiques i de gènere caracteritzades per la desigualtat, en què una part obté privilegis a costa de la vulnerabilitat de l'altra.

Miguel Ángel Torres Quiroga és doctor en Filosofia per la Universitat Autònoma de Madrid. Els seus interessos principals són la filosofia moral i política. Ha realitzat treballs de recerca sobre estudis socials de la ciència, sexualitat, poder i ideologia en el Tecnológico de Monterrey (México),  escriu sobre cinema i valors ètics en revistes digitals.

Maternidad y gestación en venta. Fabricar bebés en la era neoliberal és el 22º títol de la Col·lecció de Bioètica de l'Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona. Dirigida per María Casado, la col·lecció promou una concepció de la bioètica flexible, pluridisciplinar i laica, en el marc del respecte als drets humans reconeguts i fomenta el debat informat sobre l'ètica relacionada amb la medicina, les ciències de la vida i les tecnologies connexes aplicades als éssers humans. L'any 2013, la Col·lecció de Bioètica ja va publicar un títol sobre aquest tema: Gestación por sustitución. Ni maternidad subrogada ni alquiler de vientres, d'Eleonora Lamm. Podeu trobar més informació sobre l'Observatori de Bioètica i Dret de la UB i les seves línies de treball relacionades amb la gestació subrogada en aquest document d'accés obert: Document sobre gestació per substitució.

La col·lecció va obtenir l'any 2018 el Segell de Qualitat en Edició Acadèmica, una distinció que atorguen l'Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA) i la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT). Aquest segell acredita les millors pràctiques d'edició universitària i reconeix l'excel·lència científica del procés editorial.

• Font: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.