Publicat un número especial de la Revista de Bioética y Derecho

16.12.2015

Hem publicat un número especial de la Revista de Bioética y Derecho que conté un recopilatori dels articles més llegits de la Revista als seus 11 anys d'existencia. La Revista, indexada als principals repositoris, com DOAJ, Scielo, IBECS i CARHUS+, entre d'altres, és el mitjà de comunicació de l'Observatori de Bioètica i Dret i del Master en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona. Amb una periodicitat quadrimestral, es dirigeix ​​a totes aquelles persones que desitgin participar en debats sobre temes de bioètica en el marc del respecte als Drets Humans, i des d'un enfocament plural, laic i multidisciplinari, contribuint d'aquesta manera a obrir el debat social a la participació de la ciutadania.

Aquest exemplar de la Revista de Bioética y Derecho és especial per dues raons: en primer lloc perquè es compleixen 11 anys ininterromputs de publicació, que tanquen una etapa de fundació, expansió i consolidació de la nostra Revista. En segon lloc perquè a partir del proper número s'inicia una nova etapa per a la qual comptarem amb la col·laboració de la revista Perspectivas Bioéticas.

Per a tancar un any tan rodó com ha estat per a nosaltres el 2015, en què hem commemorat els XX anys d'existència de l'Observatori de Bioètica i Dret, les XVIII edicions del Màster en Bioètica i Dret, els XVII anys de l'Associació i els VIII de la nostra Càtedra UNESCO de Bioètica, hem preparat aquest número extraordinari que recull els articles més consultats i visitats pels lectors, i que són al mateix temps els de major impacte d'aquest període de la nostra Revista.

Esperem que gaudeixin d'ell, agraïm a tots els lectors el seu suport i els esperem aquí, al lloc de sempre, per a compartir la nova etapa en 2016.

SUMARI

• Editorial

Número especial: cambio de etapa
  • Articles

Sobre la nueva Ley de Reproducción Humana Asistida
    Manuel Atienza

The State, Society, Human Rights & Health. Ethical Challenges in the Development of New Interventions
    Solomon R. Benatar

Dialogar la nanoética
    Maria Jesús Buxó i Rey

A propósito del aborto
    María Casado

Medicina, religió i normes de deontologia
    Andreu García Aznar

La decisión de Anne: Sobre la autonomía bien entendida
    Ricardo García Manrique

El delito de maltrato a los animales. El maltrato legislativo a su protección
    Marc García Solé

La categoría jurídica “sujeto/objeto” y su insuficiencia respecto de los animales. Especial referencia a los animales usados en laboratorios
    Aída Kemelmajer de Carlucci

La importancia de la voluntad procreacional en la nueva categoría de filiación derivada de las técnicas de reproducción asistida
    Eleonora Lamm

La regulación española de los Comités de Ética y las novedades introducidas por la nueva Ley de Investigación Biomédica
    Itziar de Lecuona Ramírez

Literatura básica en torno al especismo y los derechos animales
    Fabiola Leyton D.

La bioética y la crítica al statu quo
    Florencia Luna

El concepto de miembro de la comunidad en los comités de ética en investigación
    Andrea Macías

En torno a la dignidad humana como fundamento de la Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos de la UNESCO
    María Luisa Marín Castán

Aspectos éticos y legales sobre la seguridad del paciente
    María Cruz Martín Delgado, Lluís Cabré Pericas

La sostenibilitat del sistema sanitari: les preguntes que no hem volgut fer
    Victòria Martorell

Los “puntos débiles o sensibles” de los ensayos clínicos en niñas/os y en adolescentes
    Irene Melamed

Las relaciones entre la bioética y el derecho
    Víctor Méndez Baiges

Advance directives as autonomy enhancers: reality or myth?
    Mónica Navarro-Michel

Deportistas tecnológicamente modificados y los desafíos al deporte
    José Luis Pérez Triviño

Bioética, aborto y políticas públicas en América Latina
    Mina Piekarewicz Sigal

Hay bioética más allá de la autonomía
    Ángel Puyol

Els errors en les relacions assistencials: una aproximació des de la bioètica
    Albert Royes i Qui

Eutanasia y Ética
    Javier Sádaba

Ethics and genetics. A quick view
    Josep Santaló

Evolution: rationalism versus creationism
    Charles Susanne

Por un sistema nacional de salud de acceso universal (Dos declaraciones a favor de una sanidad de acceso universal: Col·legi Oficial de Metges de Barcelona y Comitè de Bioètica de Catalunya)
    Josep Terés Quiles

El concepto de dignidad humana
    Ramón Valls

Ética y discapacidad
    José Luis Velázquez

Diagnóstico genético prenatal y aborto. Dos cuestiones de eugenesia y discriminación
    Fabiola Villela Cortés, Jorge E. Linares Salgado

Podeu accedir gratuïtament a aquest número especial de la Revista de Bioética y Derecho des d'aquest enllaç.