Publicació de l'"Informe sobre aspectos bioéticos, legales y procesales del derecho a la identidad y el uso de procedimientos de reconocimiento facial por las fuerzas y cuerpos de seguridad" de Ramón Suárez

15.03.2023

L’editorial Colex ha publicat l'“Informe sobre aspectos bioéticos, legales y procesales del derecho a la identidad y el uso de procedimientos de reconocimiento facial por las fuerzas y cuerpos de seguridad” (“Informe sobre aspectes bioètics, legals i processals del dret a la identitat i l'ús de procediments de reconeixement facial per les forces i cossos de seguretat”), elaborat pel Dr. Paulo Ramón Suárez Xavier com a part del seu projecte en el marc de les “Ayudas Margarita Salas” per a la formació de joves doctors/es.

En aquesta publicació, s'examinen els impactes socials, jurídics, bioètics i processals de l'ús de les tècniques de reconeixement facial amb l'objectiu de la identificació de persones a la via pública, i es proposa una sèrie de solucions i mesures que es poden adoptar.

També compta amb un epíleg sobre com la utilització abusiva de les noves tecnologies en el procés de garantir la seguretat pública està construint un model de societat que l'investigador anomena de panoptisme interinstitucional.

L'informe està disponible en accés obert, per a la seva lectura i descàrrega gratuïtes, en aquest enllaç.

L'autor ha realitzat aquest informe durant la seva estada com a investigador postdoctoral a l'Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona, així com al Centre per a la Propietat Intel·lectual i Tecnologies de la Informació de KU Leuven (Universitat de Lovaina).

Resum:

La irrupció de les noves tecnologies ha canviat la manera com els ciutadans es relacionen entre si, amb l'Estat i la dinàmica de la vida mateixa. Càmeres de vigilància, sensors de presència, alarmes a les llars i una gran gamma de recursos tecnològics han emergit per garantir la seguretat dins i fora de les llars.

Pel que fa a la seguretat pública, també la vigilància electrònica mitjançant càmeres ha permès multiplicar els ulls de les forces i cossos de seguretat allà on abans no podien arribar, per raons de personal, de temps i de procediment.

Aquestes càmeres, que abans potenciaven l'ull humà, ara el substitueixen. Són capaces d'identificar persones mitjançant tècniques de reconeixement facial i poden suposar una sèrie de riscos per als drets i les llibertats dels ciutadans.

En aquest sentit, en aquest informe s'analitzen els riscos que la seva utilització presenta a escala bioètica, jurídica i processal.