Càtedra UNESCO de Bioètica

• Universitat de Barcelona
  • Avgda. Diagonal 684,
    Facultat de Dret

Publicació del llibre "De la persona a la personalidad algorítmica. A propósito de la personalidad jurídica de la inteligencia artifical"

28.09.2020

Edicions de la Universitat de Barcelona ha publicat, a setembre de 2020, el llibre "De la persona a la personalidad algorítmica. A propósito de la personalidad jurídica de la inteligencia artifical", del Sr. Javier González Granado, notari, vocal a la Comissió Assessora de Dret Civil d'Eivissa i Formentera i Màster en Bioètica i Dret de la UB, amb pròleg de la Dra. Itziar de Lecuona, sotsdirectora de l'Observatori de Bioètica i Dret (OBD), professora del Màster en Bioètica i Dret i del Departament de Medicina de la Universitat de Barcelona.

De la mateixa manera que el vapor, l'electricitat i la computació van ser els pilars les tres revolucions industrials que han modelat la nostra societat, la quarta s'erigeix ​​sobre la robòtica i la intel·ligència artificial. Els desafiaments que plantegen aquests sistemes incideixen en el camp ètic i jurídic, entre altres raons perquè la creixent autonomia de la intel·ligència artificial pot trencar els esquemes que tradicionalment determinen la responsabilitat per danys.

En la recerca de possibles solucions al problema, la Comissió d'Afers Jurídics del Parlament Europeu ha considerat la possibilitat de reconèixer personalitat jurídica als sistemes d'intel·ligència artificial més avançats. Aquesta obra s'afegeix al debat originat per aquesta proposta enllaçant una eventual personalitat jurídica electrònica o algorísmica amb l'evolució històrica del concepte de persona com a subjecte de drets, i proposant criteris per a la seva regulació sobre la base de quatre principis de profunda arrel bioètica: beneficència, no maleficència, autonomia i justícia.