"Principios de bioética laica" ja disponible en Open Access

22.04.2016

Per celebrar aquest 23 d'abril, dia de Sant Jordi, i amb motu del XX aniversari de l'Observatori de Bioètica i Dret (OBD) - Càtedra UNESCO de Bioètica - Màster en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona (UB), oferim accés obert al llibre “Principios de bioética laica” de Javier Sádaba:

• "Principios de bioética laica", Javier Sábada, Ed. Gedisa, 2004, 144 pp., ISBN 84-7432-996-5

Aquesta obra compleix diversos objectius. D'una banda, és una introducció clara i original a la bioètica que trata d'explicar per què ha sorgit aquesta jove disciplina i quins són els problemes als quals s'enfronta. Problemes que susciten tant la fascinació com el temor. D'altra banda, es confronta la bioètica amb les religions; i, de manera especial, amb la religió catòlica. D'aquí el títol de "Principios de bioética laica", on es reivindica l'espai propi de la bioètica contra intromisions que no es corresponen amb una societat secular. En aquest sentit, la clonació o l'eutanàsia s'estudien a la llum d'aquesta reivindicació.

Una bioètica universal, atempta a los dades de la ciència i als drets de los ciudadanos, és la clau de todo el libro. La superació dels dilemes ètics, observa Sádaba, només es pot aconseguir construint una bioètica responsable, laica i respectuosa, que no negui les diferents cultures sinó que les integrí dins d'una universalitat comuna.

Finalment es planteja la pregunta per la vida després de la mort. I es passa revista tant a les postures més estrafolaries (la crioconservació o alguns nous movimients parareligiosos) com a les noves tecnologies de la inmortalitat.

La bioètica, en suma, és un signe de la nostra època; una època que s'obre a millores espectaculars de la nostra vida i que ha d'evitar, al mateix temps, els mals de la manipulació i de un benestar només per a privilegiats.

Aquesta publicació està patrocinada pel Màster en Bioètica i Dret, estudi de postgrau de l'Observatorio de Bioètica i Dret (OBD) de la Universitat de Barcelona.

L'OBD participa de la filosofia Open Access, i traballa per proporcionar accés lliure al coneixement generat pel nostre centre de recerca, amb l'objetiu de subministrar arguments i propostes que fomentin l'autonomía i la responsabilitat i que les decisions bioèticas redundin en la construcció d'una societat més transparent i democràtica.

A més, l'OBD ha reunit un fons bibliogràfic i documental sobre aquesta matèria que s'ha anat recopilant al llarg de vint anys de traball, fons que es pot consultar en el CRAI UB a través del seu catàleg específic online.

• Pot accedir al catàleg dels nostres llibres en Open Access en aquest enllaç.