Presentació del llibre "La relación médico-paciente", de Joaquín Martínez Montauti

17.10.2018

El dimarts 16 d’octubre a les 19.30 h es va presentar el llibre La relación médico-paciente (Edicions de la UB, 2018), de Joaquín Martínez Montauti, consultor i excap del Servei de Medicina Interna de l’Hospital de Barcelona, a la sala d’actes de l’Hospital de Barcelona (Diagonal, 660, Barcelona). A més de l’autor, també van participar a l’acte Ignacio Orce, president d’Assistència Sanitària; Rosa Suñol, presidenta del patronat de la Fundació Avedis Donabedian; i María Casado, directora de l’Observatori de Bioètica i Dret de la UB i de la Col·lecció de Bioètica d’Edicions de la UB.

Aquest llibre aborda la relació metge-pacient (RMP) des d’un punt de vista original, fixant-se en les profundes implicacions que comporta l’atenció centrada en el pacient i no pas en el professional. Així mateix, examina les pressions externes que reben els uns i els altres, l’impacte que això té en la relació que s’estableix entre ells i també les conseqüències morals d’aquestes pressions. Analitza amb rigor les maneres de retribuir els professionals i fa èmfasi en el que tenen d’incentiu aquestes retribucions per influir en la seva manera d’actuar.

L’autor, amb més de quaranta anys de pràctica mèdica, també tracta extensament la relació dels metges amb la indústria farmacèutica, tant pel que fa als aspectes més tangibles —regals i remuneració— com als intangibles —formació i prestigi. Resulta especialment aclaridora la publicitat de medicaments, perquè mostra el que succeeix amb la informació general a Internet: els pacients estan informats, però sovint de manera parcial i esbiaixada; al mateix temps, demanen el que la publicitat els incita a requerir.

D’altra banda, el llibre parla de l’impacte de les tecnologies de la informació i la comunicació en la relació metge-pacient, que no es limita a l’àmbit de l’assistència o l’organització, sinó que arriba a l’ús de les dades massives (big data) per a finalitats que van més enllà dels interessos del pacient. L’autor alerta sobre la privacitat de les dades mèdiques, que està regulada en molts països, i sobre el fet que, per contra, altres aspectes de la privacitat —igualment sensibles i rellevants per als ciutadans— estiguin pràcticament desprotegits. És el cas, per exemple, de l’ús de dades obtingudes a partir dels mòbils o les xarxes socials.

Joaquín Martínez Montauti és metge. Es va doctorar a la Universitat de Barcelona amb una tesi sobre la relació metge-pacient i va ampliar els estudis en el camp de les malalties infeccioses a la Universitat de Sherbrooke (Quebec). Ha estat secretari de la Societat Catalana de Malalties Infeccioses i Microbiologia Clínica. Les seves publicacions s’han centrat en la medicina interna, les malalties infeccioses i la bioètica. Membre de l’Observatori de Bioètica i Dret, és professor del Màster de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona.