Nou libre: "Bioética, derecho y sociedad"

09.04.2015

S'ha publicat el llibre "Bioética, Derecho y Sociedad", editat per la Dra. María Casado, titular de la Càtedra UNESCO de Bioètica UB i directora de l'Observatori de Bioètica i Dret i del Màster en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona. L'obra, publicada per l'Editorial Trotta, ha estat reeditada a partir de l'obra del mateix títol publicada el 1998. No obstant això, aquesta nova edició ha estat revisada i augmentada, adaptant el seu enfocament als problemes bioètics de la societat actual.

La globalització ha comportat un context diferent per a la Bioètica. Avui els principals problemes no tenen ja tant a veure amb l'impacte de la ciència i la tecnologia com amb el dels diners, ja no es centren tant en l'autonomia dels pacients com en la justícia. La ideologia neoliberal ha comportat una desigualtat creixent en l'accés a l'atenció sanitària i als beneficis de la investigació. S'han minimitzat els mecanismes de protecció social i l'«estat de benestar» s'està privatitzant. El pas de pacients a ciutadans ha derivat en la transformació dels ciutadans en consumidors i, per això mateix, les persones, grups i poblacions són ara més vulnerables que abans.

Fa disset anys, la primera edició d'aquest llibre posava especial atenció sobre les conseqüències dels impactants descobriments tecnocientífics i les seves aplicacions biotecnològiques i biomèdiques. Plantejava així la necessitat de respondre a les preguntes de novetat radical que van donar origen a la Bioètica, camp interdisciplinari on els hi hagi, ple d'interès i d'interessos, de preguntes i de respostes (freqüentment contraposades) entre les quals cal triar. Ara, aquesta nova edició -revisada i augmentada- dóna compte de l'evolució tant dels problemes tractats com dels enfocaments dels seus autors.

• Índex [PDF]:
    I. EL MARCO DE REFERENCIA
       1. Ética para la Bioética: Ramon Valls
       2. Bioética, Constitución y técnicas de reproducción asistida: Francesca Puigpelat
       3. Nuevo Derecho para la nueva genética: María Casado
       4. La argumentación en Bioética: Ricardo García Manrique
       5. Funciones y limitaciones de las comisiones nacionales de Bioética: Ascensión Cambrón Infante
    II. TRES PROBLEMAS CLÍNICOS
       6. Libertad de terapia versus consentimiento: Mirentxu Corcoy Bidasolo
       7. La objeción de conciencia del personal sanitario: Guillermo Escobar Roca
       8. El secreto médico: Ramon Canals Miret y Lydia Buisán Espeleta
    III. TRES PROBLEMAS METACLÍNICOS