Sol·licitud d’articles originals sobre estratègies polítiques i judicials en el debat per la legalització de l’avortament a Llatinoamèrica pel número 43 de la Revista de Bioética y Derecho

09.11.2017

La Revista de Bioética y Derecho de la Universitat de Barcelona, ​​amb el suport del Màster en Bioètica i Dret, efectua aquest call for papers per a un monogràfic sobre estratègies polítiques i judicials en el debat per la legalització de l’avortament a Llatinoamèrica: a propòsit del "cas Belén".

El mes de març d’aquest any, el màxim tribunal de la província de Tucumán (Argentina) es va pronunciar en el cas “Belén”, absolent a una dona criminalitzada per avortament. Aquesta sentència reprèn i amplia la doctrina formulada per la Cort Suprema de Justícia en la decisió “F.A.L” de 2012, en el que, per primera vegada, el màxim tribunal de la Nació es va pronunciar respecte a la constitucionalitat de l’avortament practicat per protegir la vida o la salut de la dona gestant, o en cas de que l’embaràs sigui producte d’una violació.

La intervenció dels alts tribunals de justícia en un debat que, per motius religiosos i culturals, es troba obstruït en els òrgans polítics dels països llatinoamericans, mostra una tendència que es consolida lentament en la regió. En efecte, l’any 2006, la Cort Constitucional de Colòmbia va emetre una decisió històrica revertint la penalització total de l’avortament i acceptant la despenalització en el marc de tres causals. Poc després, l’any 2007, la Cort Suprema de la Nació mexicana es va pronunciar a favor de la constitucionalitat de la interrupció legal de l’embaràs. Més recentment, el novembre de 2016, el Tribunal Suprem Federal de Brasil va dictaminar que era inconstitucional prohibir l’avortament durant el primer trimestre de l’embaràs.

Aquestes importants sentències perfilen el poder judicial com un actor d’importància creixent en la lluita per la legalització de l’avortament en els països llatinoamericans. Per aquest motiu, amb la finalitat d’analitzar el rol dels òrgans judicials a Amèrica Llatina i el Carib, fem aquesta crida a col·laboracions relacionades amb els següents temes:

• Bioètica, dret i interrupció legal de l’embaràs
  • Avortament, drets sexuals i reproductius i drets humans
  • Tendències jurisprudencials respecte l’avortament legal
  • Estratègies jurídiques i polítiques per la legalització de l’avortament
  • Avanços legislatius en l’accés a l’avortament segur
  • Obstacles religiosos i culturals per la legalització de l’avortament

La Revista acceptarà treballs originals escrits en castellà, català, francès, anglès, portuguès o italià, amb una extensió màxima de 6.000 paraules, incloent referències, bibliografia, taules i gràfics. El fitxer s'ha d'enviar en format MS Word, lletra Cambria o Arial 12, a doble espai. Els originals s'han d'enviar a través d'aquest enllaç. No s'admetran articles en PDF ni enviats per correu electrònic.

• Data de tancament per a l'enviament de col·laboracions: 1 de març de 2018

La Revista de Bioética y Derecho és una publicació quadrimestral de l'Observatori de Bioètica i Dret - Càtedra UNESCO de Bioètica de la Universitat de Barcelona, ​​que es dirigeix ​​a les persones interessades per la bioètica aplicada a la salut i les noves tecnologies, en el marc del respecte als Drets Humans i amb un enfocament metodològic plural, laic i interdisciplinari. La nostra Revista es troba indexada en DOAJ, SciELO, ERIH Plus, IBECS, Carhus+, Redalyc, Latindex, entre d'altres índexs i repositoris de qualitat reconeguda.