L'OBD i la Càtedra Unesco de Bioètica UB presenten un llibre sobre la dignitat humana

12.11.2009

El proper 1 de desembre tindrà lloc, al Saló de Graus de la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona, el Seminari-presentació del llibre "Sobre la Dignidad y los Principios: Análisis de la Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos de la Unesco". Amb la presentació d´aquesta obra, editada per Civitas (ISBN: 978-84-470-3261-7) sota la coordinació de María Casado –directora de l´Observatori de Bioètica i Dret PCB-UB, ubicat al Parc Científic Barcelona; titular de la Càtedra Unesco de Bioètica UB; i professora titular de Filosofia del Dret, Moral i Política UB– es commemora el 10è aniversari de l´Observatori de Bioètica i Dret i els 15è del Màster en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona. El llibre és un treball col·lectiu i multidisciplinari que analitza cadascun dels articles i principis de la "Declaració Universal sobre Bioètica i Drets Humans" adoptada per la Unesco el 2005 a fi de completar –pel que fa a l'impacte de la biotecnologia i la biomedicina en els éssers humans i el medi- la "Declaració Universal de Drets Humans" de 1948.

En l'obra els autors analitzen el marc universal dels principis i procediments que serveixen de guia a tots els països en la formulació de legislacions, polítiques i altres directrius d'actuació en l'àmbit de la bioètica, posant un especial èmfasi en l'anàlisi del concepte de "dignitat" davant dels desafiaments que suposen les tecnociències. El seu antecedent immediat es troba en les sessions de treball que es van dur a terme en les II Jornades Internacionals de la Càtedra Unesco, celebrades els dies 26 i 27 de gener de 2009, sota el lema "La dignitat humana com a fonament de la Declaració Universal sobre Bioètica i Drets Humans de la Unesco" a l´aula Magna de la Facultat de Dret, Universitat de Barcelona.

En el llibre han participat autors de disciplines, ideologies i àmbits geogràfics molt diferents, que aporten diverses visions des de la filosofia, l'antropologia, l'ètica, les neurociències, la lingüística, el dret i la història del pensament. La majoria són membres de l'OBD, del Grup de Recerca Consolidat “Bioètica, Dret i Societat” de la Generalitat de Catalunya i de la Càtedra Unesco de Bioètica UB, mentre que altres formen part del Comitè de Bioètica d'Espanya, de la pròpia Unesco i d’institucions internacionals de reconeguda rellevància en aquest camp. L'estructura de l’obra segueix la de la pròpia Declaració. Després de la Introducció, cada un dels coautors examina -des del seu particular plantejament personal, acadèmic i professional- un article/principi de l'esmentada Declaració, valora les seves aportacions específiques i aprofundeix en la consideració dels problemes que suscita. Aquesta diversitat d'enfocaments i perspectives permet posar de manifest les diferents mirades i matisos amb què es pot abordar un mateix problema i analitzar un principi substantiu de la Declaració Universal sobre Bioètica i Drets Humans.

"Sobre la Dignidad y los Principios: Análisis de la Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos de la Unesco" marca una fita en la literatura jurídica, filosòfica i bioètica i omple el buit que hi ha dins d'aquest gènere al panorama bibliogràfic en espanyol. Si bé existeixen algunes publicacions sobre la Declaració Universal sobre Bioètica i Drets Humans de 2005, cap d'elles ofereix l'abordatge integral i polièdric que aporta aquesta obra, tal i com requereix l'anàlisi d'aquesta qualitat intrínseca dels éssers humans que anomenem "dignitat". Ell libre es pot trobar a les llibreries i al web de l'editorial Civitas: http://civitas.es

Aforament limitat. Es prega confirmar assistència abans del 15 de novembre a obd3[@]pcb.ub.es, o al tel: 93 403 45 46.