Jornades RRI Tools Barcelona. Accés Obert, Igualtat de Gènere i Recerca Responsable: aspectes clau a Horitzó2020. Barcelona

El dia 17 de juny de 2015 ténen lloc, a Barcelona, les Jornades "RRI Tools Barcelona Accés Obert, Igualtat de Gènere i Recerca Responsable: aspectes clau a Horitzó2020", organitzades per l'Obra Social "la Caixa" i l'Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa.

La Dra. María Casado, directora de l'Observatori de Bioètica i Dret, del Màster en Bioètica i Dret i titular de la Càtedra UNESCO de Bioètica de la Universitat de Barcelona, imparteix la Conferència "Research integrity i acceptabilitat de les noves tecnologies. Bones pràctiques, criteris de qualitat i reflexió sobre aquesta dimensió de l’RRI".

La Dra. Rosina Malagrida, membro de l'Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona, imparteix la Conferència "Participació pública i educació STEM des dels centres de recerca".

Les Jornades serviran com a marc per presentar els primers resultats del projecte Europeu RRI Tools i per facilitar recursos que ajudin a implementar l’RRI al nostre entorn. Per això comptaran amb experts dels aspectes clau més rellevants de l’RRI com ara open access, participació ciutadana, ètica o igualtat de gènere. Alhora, es facilitarà un espai perquè els assistents puguin compartir bones pràctiques impulsades des de l’àmbit local, que serà l’embrió per a la creació d’una comunitat de pràctica.

La Recerca i la Innovació Responsables (RRI, de les seves sigles en anglès) és una qüestió emergent impulsada per la Comissió Europea que replanteja el rol de la ciència i la innovació dins la societat i que s’està incorporant de manera transversal des de diferents programes com ara l’Horitzó2020.

Però, a què es refereix exactament el terme RRI? Quin rol poden tenir els diferents actors del sistema de ciència i innovació?

Les Jornades RRI Tools Barcelona. Accés Obert, igualtat de gènere i recerca responsable: aspectes clau a Horitzó2020 serviran com a marc per presentar els primers resultats del projecte Europeu RRI Tools, coordinat per l’Obra Social “la Caixa” amb la col·laboració de l'Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa, i per facilitar recursos que ajudin a implementar l’RRI al nostre entorn. Per això compta amb experts dels aspectes clau més rellevants de l’RRI com ara open access, participació ciutadana, ètica o igualtat de gènere. Alhora, es facilitarà un espai perquè els assistents puguin compartir bones pràctiques impulsades des de l’àmbit local, que serà l’embrió per a la creació d’una comunitat de pràctica al nostre país.

Les jornades van adreçades a la comunitat investigadora i professionals de la recerca i la innovació, així com a polítics i directius d’R&I, indústria, comunitat educativa o entitats de la societat civil. L’acte ha estat organitzat conjuntament per l’Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa, l’Obra Social “la Caixa”, l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP),  l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) i l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC).