Publicació de la infografia basada en el document "Pautes per avaluar projectes de recerca i innovació en salut que utilitzin tecnologies emergents i dades personals"

04.10.2022

El 21 de setembre de 2022, en el marc del seminari "Intel·ligència artificial i protecció de dades en investigació i innovació en salut: aspectes ètics, legals i socials", es va presentar la infografia basada en el document "Pautes per avaluar projectes de recerca i innovació en salut que utilitzin tecnologies emergents i dades personals", publicat pel Grup d'Opinió de l'Observatori de Bioètica i Dret - Càtedra UNESCO de Bioètica de la Universitat de Barcelona i coordinat per la Dra. Itziar de Lecuona.

La Dra. Itziar de Lecuona, professora agregada del Departament de Medicina, directora de l'Observatori de Bioètica i Dret i codirectora del Màster en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona, ​​va aprofitar la seva intervenció "Comitès d'ètica de la recerca i protecció de dades en l'avaluació de tecnologies emergents en investigació i innovació en salut" per mostrar la infografia, que sintetitza i destaca els punts essencials desenvolupats en el document.

D'aquesta manera, la infografia exposa, de manera visual i concisa, què són els comitès d'ètica de la recerca (CER) i quines són les seves funcions, davant dels desafiaments i dilemes que susciten els projectes d'investigació i innovació en salut, especialment en un escenari on les tecnologies emergents i l'explotació de dades personals tenen un paper protagonista.

La infografia presenta els reptes als quals han de fer front aquests comitès d'ètica de la recerca (CER) (evitar la dependència europea de les grans tecnològiques, actualitzar els protocols d'obtenció del consentiment informat desfasats, etc.); i enumera una sèrie de recomanacions perquè els CER puguin realitzar les seves funcions de manera correcta i eficient, amb el suport tant dels centres de recerca i innovació com dels organismes legisladors, per garantir la protecció dels drets de les persones en projectes que utilitzin tecnologies emergents com intel·ligència artificial, dades massives, biometria i/o realitat virtual.