II Jornades Internacionals de la Càtedra UNESCO de Bioètica de la UB

02.02.2009

FACULTAT DE DRET UB, Barcelona, 2 de febrer de 2009

Els proppassats 26 i 27 de gener, l’Aula Magna de la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona va acollir les II Jornades Internacionals de la Càtedra UNESCO de Bioètica de la Universitat de Barcelona (UB), que enguany s’han celebrat sota el lema: "La Dignitat Humana com a fonament de la Declaració Universal sobre Bioètica i Drets Humans de la UNESCO", amb una important presència d’assistents, alumnes estrangers del Master de Bioètica, alumnes de diverses facultats de la UB i professionals de la salut.

Aquesta Jornada ha comptat amb una conferència introductòria i tres blocs d’intervencions, a càrrec de juristes, filòsofs, antropòlegs i metges, entre d’altres professionals, experts en l’àmbit de la Bioètica. L’obertura i presentació va anar a càrrec del Dr. Enoch Albertí, degà de la Facultat de Dret de la UB, i de la Dra. María Casado, titular de la Càtedra UNESCO de Bioètica de la UB, els quals van voler subratllar l’interès tant de la celebració de l’acte com del tema triat per la Jornada d’enguany.

L’objectiu primordial ha estat debatre, des de diferents perspectives, el concepte de “dignitat humana”, el qual és present en la pràctica totalitat de les Declaracions Internacionals que tenen a veure amb els Drets Humans, com és el cas de la Declaració Universal sobre Bioètica i Drets Humans de la UNESCO (octubre de 2005). Però, en tractar-se d’un concepte polièdric que presenta múltiples i diversos abordatges, facetes, matisos i enfocaments possibles, calia un debat obert; encara mes quan es tracta de prendre decisions en l’àmbit de la salut i la aplicació de les biotecnologies.

Les Jornades de la Càtedra UNESCO de Bioètica de la UB, que es celebren anualment, tenen com a principal objectiu promoure la “Declaració Universal sobre Bioètica i Drets Humans”, com una tasca conjunta de la Càtedra UNESCO de Bioètica de la Universitat de Barcelona (UB) i l’Observatori de Bioètica i Dret de la UB (OBD), ubicat al Parc Científic de Barcelona.