Entrevista a Itziar de Lecuona en l'últim butlletí de Bioeticar Asociación Civil: "Les dades personals són l'or del nostre temps"

14.11.2022

Bioeticar Asociación Civil (Argentina) ha publicat, com a part de la secció “Miradas bioéticas” (“Mirades bioètiques”) del seu darrer butlletí informatiu (número 6, novembre 2022), una entrevista a la Dra. Itziar de Lecuona, professora agregada del Departament de Medicina, directora de l'Observatori de Bioètica i Dret i codirectora del Màster en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona.

Realitza un recorregut per la història de l'Observatori de Bioètica i Dret, exposant la seva influència en la bioètica i els seus esforços per crear una comunitat de coneixement al voltant del Màster en Bioètica i Dret i l'Associació de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona. També parla sobre la seva inusual trajectòria professional com a investigadora, iniciada des del Dret, i sobre els motius que la van portar a especialitzar-se en Bioètica.

A més, la Dra. de Lecuona exposa, extensament, la seva mirada sobre els avantatges i riscos de la intel·ligència artificial (IA), particularment, en l'àmbit de la salut de les persones, i planteja els temes bioètics que considera més rellevants per als pròxims anys.

Els qui desenvolupen i apliquen sistemes d'IA i els qui els avaluen tenen un poder extraordinari sobre els destinataris i matèria primera de la IA: les persones (les seves dades personals). Hem de revertir aquesta situació de desequilibri. Quan es diu que cal apostar per l'alfabetització digital, m'agrada afegir que, d'acord, però que hem de formar i capacitar específicament a aquells que desenvolupen i apliquen aquests sistemes.
Perquè sigui una bioètica d'impacte, útil, per una banda, cal atendre els problemes del nostre temps: per això, no podem deixar de situar l'ètica de la salut pública i la responsabilitat social i la salut en primer lloc.