El Dret Alimentari present al campus de l’Alimentació a través d’una Jornada de l’Observatori de Bioètica i Dret UB

23.05.2016

El passat dijous, 19 de maig de 2016, s’ha celebrat a l’Edifici de La Masia del Campus de l’Alimentació de Torribera la Primera Jornada dedicada a l’Alimentació, Ètica i Dret organitzada per l’Observatori de Bioètica i Dret (OBD). Aquesta Jornada està relacionada amb la promoció del nou Màster propi de la Universitat de Barcelona en Alimentació, Ètica i Dret (MAED), de 60 crèdits ECTS, que es desenvolupa a través de la Facultat de Dret amb la coordinació del Campus de l’Alimentació de Torribera i que es troba en període de preinscripció fins el dia 15 de setembre de 2016.

La jornada, que ha estat seguida per més de 50 persones de diferents procedències i formació professional, s’ha iniciat amb la presentació realitzada per la directora de l’Observatori de Bioètica i Dret i de la Càtedra Unesco de Bioètica UB, la Dra. Maria Casado, que ha rebut la benvinguda igual que als membres del curs de part del Dr. Màrius Rubiralta, director del Campus de l’Alimentació de Torribera.

El director del campus en la seva intervenció ha remarcat la dilatada trajectòria de l’Observatori de Bioètica i Dret, amb més de vint anys d’activitat i l’obtenció de Càtedra UNESCO de Bioètica de la Universitat de Barcelona emmarcada en el respecte i la promoció dels Drets Humans i la promoció d’una bioètica pluridisciplinar, laica i flexible.

L’OBD ha dedicat una part de la seva activitat a la recerca amb nombrosos projectes internacionals i s’havia especialitzat en aspectes bioètics de la biomedicina i biotecnologia. Resultat d’això  és la llarga activitat del Màster en Bioètica i Dret.

Amb la  presentació de les Jornades Alimentació, Ètica i Dret, s’ha volgut explicitar el paper cada com més fonamental dels coneixements i eines per aplicar el Dret en el camp de l’alimentació i la gastronomia en un món globalitzat. En aquest sentit, el Dr. Pere Puigdomènech, director del Centre de Recerca Agrogenòmica (CRAG) i membre del Grup Europeu d’Ètica en Ciència i Noves Tecnologies (EGE) ha parlat de la importància del grup europeu d’ètica i de les seves activitats, així com de la necessitat de donar més importància a aspectes relacionats amb l’alimentació des del punt de vista de l’ètica i el dret.

A la conferència inaugural del Dr. Puigdomènech li han seguit tres Taules sectorials, la primera dedicada a la visió des de l’Administració Pública en que s’ha fet referència a la seguretat alimentària i a la qualitat dels aliments i de les transformacions culinàries a través de la gastronomia. Hi han participat, la cap del Servei de la Subdirecció general de coordinació d’alertes i programació del control oficial AECOSAN, Iciar Fierros, i la inspectora agroalimentària de la Subdirecció General d’Inspecció i Control Agroalimentari del DARP.

L’encaix del Dret Alimentari actual en la innovació i el comerç internacional dels aliments ha centrat la segona Taula de debat amb la participació la responsable d’afers regulatoris del Grup DEOLEO, Teresa García López, i el Director General de Biopolis S.L., Daniel Ramón Vidal.

Després d’un dinar als espais verds que envolten l’Edifici de La Masia del Recinte Torribera que ha servit per establir una major relació personal entre els ponents i assistents a la Jornada s’ha arribat a la tercera Taula en que s’ha tractat el tema de la influència de l’ètica i el dret en les activitats de recerca i innovació. Així, amb el títol “Innovació responsable, alimentació i salut en el marc de la Política de Recerca de la Unió Europea” han intervingut la professora de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut UB i membre de l’Observatori, Itziar de Lecuona, i l’experta del Grup de Recerca en Intel·ligència Artificial de la UPC, A. Cortés.

Tota la Jornada ha estat dirigida per Maria José Plana, investigadora de l’Observatori de Bioètica i Dret, que juntament amb Itziar de Lecuona, dirigeix el Màster en Alimentació, Ètica i Dret.

La cloenda de la Jornada ha anat a càrrec del degà de la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona, Xavier Pons Ràfols, que ha fet esment del paper de l’observatori OBD en les activitats acadèmiques i de recerca de la facultat així com de la seva experiència professional en temes alimentaris en el Dret Internacional.  La seva intervenció ha donat uns dels moments importants de la jornada al remarcar, des de la seva experiència i en un molt ben elaborat discurs, les característiques que requereixen una aproximació de l’ètica i el dret a aspectes de l’alimentació i per derivació sobre la gastronomia i la innovació culinària. Finalment ha indicat la importància del projecte de Màster en Alimentació, Ètica i Dret i que aquest hagi estat promogut conjuntament per la Facultat de Dret i el Campus de l’Alimentació de Torribera en el marc dels ensenyaments de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació.

El Màster en Alimentació, Ètica i Dret que es realitzarà en els espais del campus de l’Alimentació de Torribera és un títol propi de la Universitat de Barcelona de 60 crèdits ECTS que es troba en període d’inscripció fins el 15 de setembre de 2016.