Disponible en accés obert el llibre "Maternidad y gestación en venta. Fabricar bebés en la era neoliberal" de Miguel Ángel Torres Quiroga

26.01.2022

El llibre "Maternidad y gestación en venta. Fabricar bebés en la era neoliberal" ("Maternitat i gestació en venda. Fabricar nadons a l'era neoliberal"), publicat per Edicions de la Universitat de Barcelona al gener de 2020, i part de la Col·lecció de Bioètica de l'Observatori de Bioètica i Dret, ja està disponible en obert, per a la seva lectura i descàrrega gratuïtes.

En aquesta obra, el Dr. Miguel Ángel Torres Quiroga, investigador de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat Autònoma de Madrid, aborda els problemes ètics que suscita la gestació per substitució: els límits morals del mercat, la idea del cos humà com a objecte de contracte, i els conflictes entre llibertat negativa i positiva.

L'autor es posiciona contra la visió neoliberal que defensa la regulació d'aquesta pràctica; parteix de la base que, per a què la llibertat reproductiva sigui justa i igualitària, cal fer una reflexió sobre les desigualtats estructurals. Denuncia que el mercat reproductiu de tall neoliberal fomenta pràctiques que perjudiquen les dones gestants, en clar desavantatge econòmic i social, per satisfer els interessos procreatius de les classes privilegiades.

Aquesta reflexió li va valer el Premi Nacional d'Edició Universitària a la Millor Monografia en Ciències de la Salut al 2020, atorgat per la Unió d'Editorials Universitàries Espanyoles (UNE), per oferir una "visió crítica sobre les diferents perspectives de la gestació subrogada sense eludir la dimensió política d'aquesta qüestió”.
En nombre de la libre elección, hoy se busca separar la maternidad del embarazo mediante un contrato que no hace otra cosa que eliminar elementos básicos de cualquier autonomía humana: la capacidad tanto de revertir decisiones y retirar el consentimiento como de tener soberanía absoluta y a lo largo del tiempo del cuerpo que somos nosotros y nosotras.

Títol: "Maternidad y gestación en venta. Fabricar bebés en la era neoliberal"
Autor: Miguel Ángel Torres Quiroga
Any de publicació: 2019
Editorial: Edicions de la Universitat de Barcelona