Club de lectura de l'Associació de Bioètica i Dret: llibre "Sobre la dignidad humana", diàleg amb el seu autor Manuel Atienza

El pròxim 9 de març de 2023, l'Associació de Bioètica i Dret (ABD) organitza una sessió sobre el llibre “Sobre la dignidad humana” (“Sobre la dignitat humana”) amb el seu autor, el Dr. Manuel Atienza, catedràtic de Filosofia del Dret de la Universitat d'Alacant.

Aquesta activitat forma part del club de lectura del grup, que pretén reflexionar sobre diferents obres a través del diàleg amb els seus autors i autores.

[[{"type":"media","view_mode":"media_original","fid":"3256","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"900","style":"width: 600px; height: 338px;","width":"1600"}}]]

Temàtica:

Tot i que el concepte de dignitat humana és probablement el més bàsic del Dret de l'Estat constitucional, els juristes no s'han preocupat, fins fa ben poc, per aclarir aquesta noció; això és degut, principalment, al predomini —en la teoria i en la pràctica del Dret—, també fins a dates molt recents, del paradigma iuspositivista, amb la seva tesi de la separació conceptual (radical) entre el Dret i la moral.

“Sobre la dignidad humana” suposa un intent d'omplir aquesta llacuna partint d'una concepció postpositivista del Dret que tendeix a subratllar el seu caràcter de pràctica social, d'activitat dirigida a aconseguir certes finalitats i valors, cosa que porta a entendre les relacions entre el Dret i la moral en termes no només de separació, sinó també de continuïtat.

En els sis primers capítols del llibre, s'aborda el concepte de dignitat humana des d'una varietat de perspectives —la bioètica, els drets de la personalitat, el Dret constitucional o la fonamentació dels drets humans—, mentre que l'últim (que és també el més extens) està dedicat a elaborar una concepció general i (raonablement) sistemàtica de la dignitat humana, posant èmfasi en la seva dimensió jurídica.

Per a això, es proposen fonamentalment dos eixos d'anàlisi. El primer consisteix a considerar la dignitat com un concepte pont, de manera que, d'una banda, es busca establir les condicions que calen per atribuir dignitat a una entitat (el problema de la personalitat o de l'agència moral), mentre que, d'altra banda, també cal mostrar quines són les conseqüències normatives de la dignitat, quins drets i quins deures suposen un judici d'atribució de dignitat.

Des del segon eix, allò que se subratlla és la importància de diferenciar diversos plans d'abstracció: la dignitat en el sentit més profund i abstracte; la dignitat com un dels principis morals i/o jurídics, i la dignitat traduïda o concretada en drets fonamentals.

La sessió se celebrarà en tancat per a socis/es de l'Associació de Bioètica i Dret (ABD) i alumnes actuals del Màster en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona.

• Data i hora: dijous, 9 de març de 2023, a les 18 h (hora d'Espanya, UTC+1)

• Lloc: format en línia

• Sessió exclusiva per a membres de l'ABD i alumnes del Màster en Bioètica i Dret

L'Associació de Bioètica i Dret (ABD) té com a objectiu crear un fòrum on analitzar i comentar les qüestions relacionades amb la bioètica que ens preocupen. Agrupa persones que han cursat el Màster en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona, ​​així com docents i col·laboradors/es.