Club de lectura de l'Associació de Bioètica i Dret: llibre "Filosofía ante la crisis ecológica", diàleg amb la seva autora Marta Tafalla

El 14 de desembre de 2022, l'Associació de Bioètica i Dret (ABD) organitza la sessió "Filosofía ante la crisis ecológica. Conversatorio con Marta Tafalla" ("Filosofia davant la crisi ecològica. Diàleg amb Marta Tafalla"), en el marc del club de lectura del grup, que pretén reflexionar sobre diferents obres a través del diàleg amb els seus autors i autores.

[[{"type":"media","view_mode":"media_original","fid":"3234","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"900","style":"text-align: center; width: 600px; height: 338px;","width":"1600"}}]]

La Dra. Marta Tafalla és Doctora en Filosofia i professora d'Estètica i Ètica a la Universitat Autònoma de Barcelona. Les seves línies de recerca són l'apreciació estètica dels animals no humans i la natura, i la seva relació amb l'ètica animal i l'ètica mediambiental. És membre del Consell Científic del Center for Animal Ethics de la Universitat Pompeu Fabra.

És l'autora del llibre "Filosofía ante la crisis ecológica. Una propuesta de convivencia con las demás especies: decrecimiento, veganismo y rewilding" ("Filosofia davant la crisi ecològica. Una proposta de convivència amb les altres espècies: decreixement, veganisme i rewilding"), que serà objecte d'anàlisi i reflexió durant aquesta sessió.

L'acompanyaran, per conversar sobre l'obra, el Dr. Fernando García López, Doctor en Medicina, cap d'Àrea de Neurodegeneració, Envelliment i Salut Mental del Centre Nacional d'Epidemiologia de l'Institut de Salut Carlos III, i president de l'Associació de Bioètica i Dret; i la Dra. Fabiola Leyton, Doctora en Filosofia, investigadora postdoctoral de l'Observatori de Bioètica i Dret, i autora del llibre “Los animales en la bioética. Tensión en las fronteras del antropocentrismo”.

Temàtica:

La crisi ecològica és el problema més greu que tenim, però ens autoenganyem sobre les seves causes. Afirmem que la nostra funció és dominar la natura i que l'escalfament global que estem provocant és un simple error tècnic, que aviat resoldrem amb enginyeria. Tanmateix, la causa de la crisi ecològica és un problema de convivència.

Aquest planeta està habitat per innumerables espècies d'animals, plantes, fongs i microorganismes, que s'entrellacen de múltiples maneres, conformant una biosfera plena de fertilitat, diversitat i meravelles. És la forma de viure de cada espècie el que permet que les altres també puguin viure; és el treball conjunt, complementari i coordinat de totes elles allò que sosté la vida.

En comptes d'integrar-nos en aquesta comunitat i gaudir-ne, ens hem obsessionat amb sotmetre-la i explotar-la. Però si no aprenem a conviure amb altres espècies, no hi haurà manera de frenar el caos climàtic i l'extermini de biodiversitat que ja s'estan accelerant, ni tampoc trobarem formes de vida saludables, alegres i il·lusionants.

Aprendre a conviure implica el decreixement de l'activitat humana perquè les altres espècies es recuperin, ja que és la vida salvatge qui sap regenerar els ecosistemes degradats, guarir la biosfera i regalar-nos, també a nosaltres, vides que valgui la pena viure.

Necessitem un canvi radical de paradigma, i la filosofia pot ajudar-nos a sortir de l'antropocentrisme i articular una cosmovisió ecologista, ecofeminista i animalista. És també la filosofia qui ens pot acompanyar en el que hauria de ser el nostre projecte de futur: decreixement, veganisme i rewilding.

La sessió se celebrarà en tancat per a socis/es de l'Associació de Bioètica i Dret (ABD) i alumnes actuals del Màster en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona.
  • Data i hora: dimecres, 14 de desembre de 2022, a les 18 h (hora d'Espanya, UTC+1)

• Lloc: en línia

• Sessió exclusiva per a membres de l'ABD i alumnat del Màster en Bioètica i Dret

• Més informació sobre l'ABD

L'Associació de Bioètica i Dret (ABD) té com a objectiu crear un fòrum on analitzar i comentar les qüestions relacionades amb la bioètica que ens preocupen. Agrupa persones que han cursat el Màster en Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona, ​​així com docents i col·laboradors/es.