Cloenda del Programa “Joves, ciència i ètica”

29.11.2016

Dimarts 29 de novembre al matí s’ha realitzat al CosmoCaixa la trobada final del Programa “Joves, ciència i ètica” organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) i l’Obra Social “la Caixa” en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament i l’Observatori de Bioètica i Dret (OBD) de la Universitat de Barcelona.

Prop de 500 alumnes de 3r d’ESO de cinc centres educatius de Catalunya han participat en aquest programa pilot. L’objectiu principal ha estat promoure l’esperit crític del alumnes i potenciar la seva implicació en el debat ètic que generen molts temes de l’actualitat científica. Aquesta primera edició ha tractat a fons el canvi climàtic, estructurat en quatre grans àrees: boscos, oceans, agricultura i salut. El programa ha inclòs visites de científics i científiques als centres educatius per analitzar i debatre els efectes del canvi climàtic i accions formatives pels docents. Investigadors i investigadores de l’Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona (OBD), del Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF), de l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) i de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) han visitat els centres escolars per parlar de l’impacte de l’efecte hivernacle per la salut, els boscos, els oceans i l’agricultura, respectivament. Les sessions formatives per al professorat han anat a càrrec d’experts de l’Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona i han proporcionat eines als docents per a conduir el debat ètic amb els seus alumnes.

A la cloenda del 29 de novembre, s’han format 4 grups de treball mixtos de 10 alumnes cadascun (2 per cada un dels 5 centres participants), corresponents a les 4 àrees temàtiques treballades dins del projecte. Els 4 grups han treballat paral·lelament per analitzar les causes, les conseqüències i les solucions del canvi climàtic a través d’una dinàmica participativa conduïda per investigadores de l’Observatori de Biòetica i Dret. L’objectiu d’aquests grups de treball ha estat identificar els impactes del canvi climàtic, reflexionar sobre com aquests impactes poden afectar la vida quotidiana de les persones al llarg del futur i debatre si creuen que els ciutadans poden fer alguna cosa per combatre el canvi climàtic o tot està en mans de les grans corporacions i dels governs. Fruit de la reflexió col·lectiva, han sorgit un seguit de possibles solucions i recomanacions als reptes plantejats pel canvi climàtic. Dos representants en nom dels 4 grups de treball han exposat les conclusions extretes d’un matí intens de debat davant de la resta de companys a l’auditori del CosmoCaixa.

Els alumnes han remarcat que el primer pas per combatre el canvi climàtic l’hem de fer nosaltres mateixos des d’accions quotidianes i assumint la responsabilitat de donar a conèixer la importància de cuidar el nostre entorn. Paral·lelament, és imprescindible la col·laboració entre molts actors per mitigar l’impacte de l’efecte hivernacle, fugint dels conflictes d’interessos i vetllant pel bé comú. Alguns grups d’interès mencionats han estat la comunitat científica, els polítics, les organitzacions de la societat civil, la comunitat docent i el món de la indústria. Pel que fa a la comunitat científica, els alumnes han posat sobre la taula que és imprescindible que divulguin bé tot el que descobreixen de forma clara i concisa, ja que sinó l’impacte dels seus descobriments és molt menor.

Finalment, l’acte s’ha conclòs amb la conferència “El canvi climàtic, una oportunitat de futur?", a càrrec de Josep Enric Llebot, catedràtic del Departament de Física de la Universitat Autònoma de Barcelona.